طرح جامع شهری


طرح جامع شهریبا هدف مشخص کردن جهت های توسعه و تدوین برنامه برای شهر و همچنین تامین نیازمندی های آن بر مبنای پیش بینی ها و اهداف توسعه شهری تهیه می شود.

طرح جامع شهری عبارت از طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از زمین ها و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، تجاری، خدماتی، صنعتی، اداری و... مشخص می شود.
تاسیسات و تجهیزات شهری، نیازمندی های عمومی شهری، تجهیزات و تعیین محدوده های نوسازی و بهسازی و همچنین سطوح لازم برای ایجاد تاسیسات شهری نیز از جمله مواردی هستند که یک طرح جامع باید به آنها توجه کند.

طرح جامع، بیشتر برای شهرهایی با جمعیت بیشتر از 25 هزار نفر تهیه و تدوین می شود . این طرح در واقع به شکل برنامه ای به عنوان راهنما در تصمیم گیری برای شهر و یا طراحی نقاط مختلف شهر عمل می کند. در طرح جامع، خط مشی اصولی و کلی سیاست های شهری تعیین می شود. در تعریفی دیگر طرح جامع الگوی درست استفاده از زمین های یک شهر است .


در تهیه طرح جامع شهری، ابتدا لازم است مشاور شهرساز، به مطالعه وضع موجود شهر بپردازد و پس از انجام مطالعات میدانی و برداشت سطوح موجود اقدام به تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده کند. در این تجزیه و تحلیل امکان نتیجه گیری برای مشاور به وجود می آید. او می تواند نقاط ضعف و قوت منطقه مورد مطالعه خود را نیز شناسایی کند. در گام بعدی لازم است که هدف ها و اولویت هایی که در بهسازی شهر ضروری هستند مشخص شوند. مسئله مهم دیگری که در این مرحله لازم است به آن به طور ویژه توجه شود پیش بینی های لازم جهت توسعه شهر است. آخرین مرحله، طراحی و برنامه ریزی برای توسعه شهری است .
به عبارت دیگر، طرح های جامع در دو مرحله تهیه و تدوین می شوند. مرحله نخست، شامل انجام بررسی ها و کوشش برای شناخت وضعیت موجود شهر است که در بر گیرنده مطالعات جغرافیایی، اقلیمی، تاریخی، ویژگی های اقتصادی منطقه و ویژگی های اجتماعی و کالبدی شهر است. مرحله دوم، مرحله جمع بندی مطالعات انجام شده و تحقیقات میدانی است.

پس از جمع بندی، باید به تجزیه و تحلیل موارد انجام شده پرداخت که نتیجه این تجزیه و تحلیل در طرح های کالبدی شهری و گزارش های مربوطه ارائه می شود.

و اما طرح جامع شهری لردگان .........

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : 5 / 6برچسب:, | 15 | نویسنده : مسلم اردشیری لردجانی |